Jak wybrać najlepszy warsztat zajmujący się regeneracją filtrów DPF

Filtr DPF pomaga silnikowi wysokoprężnemu w osiągnięciu norm czystości spalin. Jednak jak każdy filtr, także DPF, z czasem może ulec zapchaniu. Wielu użytkowników diesli zastanawia się, czy rzeczywiście najlepszym sposobem na oczyszczenie filtra cząstek stałych jest jego wypalenie.

Filtr DPF pomaga silnikowi wysokoprężnemu w osiągnięciu norm czystości spalin. Jednak jak każdy filtr, także DPF, z czasem może ulec zapchaniu. Wielu użytkowników diesli zastanawia się, czy rzeczywiście najlepszym sposobem na oczyszczenie filtra cząstek stałych jest jego wypalenie. 

Filtry cząstek stałych przysporzyły niemałych kłopotów i znacznych wydatków wielu użytkownikom silników diesla. Początkowo był to podzespół bardzo narażony na awarie, nawet przy próbach prawidłowej eksploatacji, a co gorsza – drogi w wymianie. Po wielu latach od debiutu, co miało miejsce w roku 1996, sytuacja wygląda już lepiej – wypalanie DPF zajmuje mniej czasu, okazuje się skuteczniejsze, a w razie potrzeby część można regenerować lub wymienić na nową o wiele taniej niż dawniej. 

Czym jest DPF i za co odpowiada w samochodzie?

Diesel particulate filter, czyli filtr cząstek stałych dla silnika diesla, to podzespół kryjący się pod budzącym wiele emocji wśród kierowców skrótem DPF. Co to dokładnie jest i jak działa? Choć swoją budową przypomina nieco filtry stosowane w odkurzaczach, wkład DPF-u wykonany jest z węglika krzemu. Pory w tym materiale są mniejsze niż cząstki sadzy, będące pozostałością po spalaniu oleju napędowego – te mieszczą się zwykle w zakresie od 1 do 300 μm. Trzeba wspomnieć, że cząstki sadzy uważa się za jeden z najważniejszych czynników powstawania smogu.

Filtr cząstek stałych zamontowany w układzie wydechowym ma przechwytywać wspominane cząstki oraz przepuszczać wolne od nich spaliny. Zebrana sadza odkłada się jednak na filtrze, z czasem prowadząc do jego zapchania. Problem staje się tym większy, im częściej silnik pracuje poniżej optymalnej temperatury, niezbędnej do wypalenia sadzy, np. podczas pokonywania krótkich dystansów w jeździe miejskiej. Oblepiony sadzą DPF nie jest w stanie prawidłowo przepuszczać spalin, a w skrajnych wypadkach uniemożliwia uruchomienie silnika.

Czemu służy przepalanie DPF?

Zapchany DPF to więc poważny kłopot dla kierowcy, dlatego też lepiej zapobiegać wystąpieniu tego zjawiska. Służy temu zabieg znany jako przepalanie DPF. Podczas wykonywania go temperaturę wewnątrz filtra podnosi się do około 500 st. C. Skutkuje to przepaleniem sadzy w popiół, który nadal pozostaje w filtrze. Sam popiół zajmuje zaś znacznie mniej miejsca, więzi dużą część szkodliwych substancji, a ponadto nie zakłóca przepływu spalin. Oczywiście z czasem należy pozbyć się popiołu, decydując się na regenerację filtra DPF.

Dane kontaktowe